Information

Vad var Belle Epoque?

Det försöker vi ge svaret på här på hemsidan belle-epoque.se, men för att ge en kort sammanfattning hittar du de viktigaste punkterna här!

Vad var Belle Epoque?
Vad var Belle Epoque?

La Belle Époque, eller Belle Epoque, var en period i fransk historia som är synonymt med fred, välstånd, ekonomisk tillväxt och optimism.

Belle Epoque såg enorma kulturella framsteg, en konstnärlig frihet, ett socialt välstånd och betydande vetenskapliga och tekniska framsteg.

Rörelsen sträckte sig över Europa, västra Ryssland och till och med Amerika, men till slut centrerades den kring Paris. Belle Epoque började utan tvekan 1871 i slutet av det fransk-preussiska kriget, men det tog verkligen fart på 1880-talet och varade fram till första världskrigets utbrott 1914.

Utsikterna för Belle Epoque var tvåfaldiga. Det var en progressivt och omfattade social förändring, ny teknologi och konstnärliga friheter; men samtidigt var det nostalgiskt över det förflutnas skönheter.

I en tid av fred och välstånd såg Frankrike både framåt och bakåt, firade underverken i sin historia och såg optimistiskt på framtiden.

Var kommer termen ”Belle Epoque” ifrån?

Termen Belle Epoque betyder ”vacker era” på franska. Det myntades retrospektivt i jämförelse med fasorna under första världskriget, mot vilket Belle Epoque påmindes som en ”guldålder”.

Belle Epoque var en tid av livsglädje – ”levnadsglädje” – och välstånd, särskilt i kontrast till turbulensen och svårigheterna som drabbade Europa senare under 1900-talet.

Vilka var omständigheterna som ledde till Belle Epoque?

Belle Epoque möjliggjordes av den tillfälliga period av politisk stabilitet och fred som etablerades i Frankrike och över hela Europa mellan 1871 och 1914.

Samhället började njuta av de sociala och ekonomiska friheter som man hade efterlängtat länge under det turbulenta 1800-talet.

Demokratin blomstrade i Frankrike för första gången i historien, och de friheter som den utlovade sträckte sig över hela befolkningen i en monumental våg av optimism.

Samtidigt utlöste den andra industriella revolutionen som ägde rum under 1870-talet viktiga tekniska och vetenskapliga utvecklingar, nya friheter och ekonomiskt välstånd.

Under dessa omständigheter blomstrade Belle Epoque – som var en tid av konsumtion, personligt ägande och löften – och blomstrade ganska organiskt och berörde alla områden i samhället. Noterbart är att medelklassen, bourgeoisin, växte exponentiellt och blomstrade som en klass av konsumenter för allra första gången.

Boulevard Montmartre, 1897, av Camille Pissarro. Denna målning visar den livliga parisiska gatan, med nya bilar, sociala grupper och butiker och kaféer längs vägen. Den symboliserar den fria, borgerliga expansionen till offentliga rum där alla kunde framstå som lika.
Boulevard Montmartre, 1897, av Camille Pissarro. Denna målning visar den livliga parisiska gatan, med nya bilar, sociala grupper och butiker och kaféer längs vägen. Den symboliserar den fria, borgerliga expansionen till offentliga rum där alla kunde framstå som lika.

Hur påverkade vetenskap och teknik livet under Belle Epoque-perioden?

Den andra industriella revolutionen, som började omkring 1870, såg etableringen och en utbredd implementering av en verktygsmaskinindustri, och det gjordes vissa banbrytande vetenskapliga och tekniska framsteg under Belle Epoque som utökade gränserna för mänskliga möjligheter.

Detta var en spännande tid av optimism, hopp och futuristiska drömmar som fångade inte bara Frankrike utan hela västvärlden.

Gatulyktor i smidesjärn längs Pont Alexandre III, 1900, en symbol för hur stadslivet påverkades av teknik och skönhet.
Gatulyktor i smidesjärn längs Pont Alexandre III, 1900, en symbol för hur stadslivet påverkades av teknik och skönhet.

Lyx som gaskraft, elektricitet, rinnande vatten och ordentliga sanitära förhållanden förbättrade den övergripande livskvaliteten, inte bara för eliten och medelklassen, utan det sträckte sig även till de lägre klasserna i en utbredd rörelse.

Sanitet innebar förbättringar av hälsan och el, belysning och rinnande vatten gjorde att hushållsarbetet blev betydligt lättare. Människor hade därför mer fritid för att utöva vila eller fritidsaktiviteter, vilket blev en viktig del av Belle Epoques optimistiska, fria anda.

Nya maskiner och verktyg för jordbruket, inklusive konstgödsel, såg till att kvaliteten och kvantiteten på mat och dryck som bröd och vin samt öl, sprit, socker och kaffe ökade markant.

Dessutom så hjälpte maskiner även klädproduktionen, som följaktligen blev mer utbredd och mer överkomlig, och påverkade en årlig modecykel som svarade på årstiderna – som mode som vi känner det idag.

Transport under Belle Epoque

En av de viktigaste uppfinningarna under perioden var bilen. Fransmannen Armand Peugeot (1849-195) var en av pionjärerna inom bildesign och tillverkning, och hans arbete är idag uppmärksammat i det globala varumärket Peugeot.

Peugeot typ 3 1891 Peugeot Type 3, skapad 1891, hade en förbränningsmotor - ungefär som många bensin- eller dieseldrivna bilar idag.
Peugeot Type 3, skapad 1891, hade en förbränningsmotor – ungefär som många bensin- eller dieseldrivna bilar idag.

Bilar revolutionerade livet för människor som hade råd, vilket innebar att semestrar och resor – särskilt över hela kontinenten – gjordes möjliga för allra första gången för medelklassen. Mopeden och skotern är också uppfinningar från Belle Epoque-tiden.

Tåg och järnvägsnät utvecklades också snabbt under Belle Epoque. Dessa mer överkomliga transportsätt erbjöd en betydande del av befolkningen nya möjligheter att resa över hela landet och utanför. Exempel på kollektivtrafik, som denna, betydde att stor rikedom inte längre var nödvändig för att uppleva lyxen att resa.

Ännu mer prisvärd och tillgänglig än bilen eller tåget var cykeln, som hade funnits i olika klumpiga former sedan tidigt 1800-tal. Utvecklingen av ”säkerhetscykeln” 1885 var dock utan tvekan den viktigaste förändringen i cykelns historia.

Slutligen hade cyklarna en kedja som reglerade deras hastighet för att underlätta för användaren, och de designades med ramar för både män och kvinnor som rymde långa klänningar. Betecknande nog, för första gången i historien, kunde kvinnor med en cykel vara självständiga när de lämnade huset.

Damsäkerhetscykel, En säkerhetscykel för damer från 1889, med en bortskuren ram för långa klänningar och en mekanisk kedja.
Damsäkerhetscykel, En säkerhetscykel för damer från 1889, med en bortskuren ram för långa klänningar och en mekanisk kedja.

Kommunikation och telefon

I enlighet med det blomstrande transportmedlet kom nya och transformerande medel för kommunikation över långa avstånd. Telegrafen, som hade funnits sedan 1840-talet och krävde morsekoden med punkter och streck, ersattes till slut av telefonen som uppfanns av amerikanen Alexander Graham Bell (1847-1922) 1876; 1878 fanns det mer än 10 000 telefoner i tjänst.

Telefonen anlände till Paris 1878 och samma år installerades det första telefonnätet i Frankrike lagom till öppnandet av 1878 års Världsutställning.

Förbättringar inom medicin

Medicinen gjorde stora framsteg under Belle Epoque-perioden, och på 1880-talet upptäckte den berömda franske forskaren Louis Pasteur (1822-1895) pastörisering, som innebar att värma upp mat – i synnerhet mjölk – för att döda bakterier och förlänga deras hållbarhet.

Särskilt transporten av mjölk tog flera dagar från landsbygden till städer som Paris, och mjölk var erkänd som en källa till sjukdomar. Det var inte förrän 1910 som pastörisering blev obligatoriskt i Frankrike, vilket begränsade spridningen av dödliga sjukdomar som tuberkulos, difteri och scharlakansfeber.

Hur påverkade Belle Epoque populärkulturen?

De vetenskapliga och tekniska framstegen under Belle Epoque-perioden skapade nya jobb, gjorde livet enklare i hemmet och förbättrade avsevärt hälsa och välbefinnande i allmänhet. I kombination med den ekonomiska högkonjunkturen gav eran den perfekta sociala miljön för populärkultur att blomstra över alla samhällsklasser för allra första gången.

Allmän underhållning under Belle Epoque

Belle Epoque såg en ökning av populärkulturen som inte hade funnits tidigare. Tillväxten av offentliga teatrar, musikhallar och kabaréställen flyttade underhållningen bort från elitens hem till allmänhetens rike.

En av de mest ikoniska anläggningarna i Belle Epoque var Moulin Rouge, en kabaré i Paris som fortfarande är öppen idag. Där hänförde burleskföreställningar, danser och föreställningar med cirkustema publiken.

De mest framgångsrika artisterna kunde skapa sig en glamorös livsstil genom att bli ”headline act” på Moulin Rouge eller Folies Bergere, ett annat landmärke som ägnas åt liknande former av underhållning.

Den stora foajén för Folies Bergere Cabaret i Paris.
Den stora foajén för Folies Bergere Cabaret i Paris.

”Can-can”-dansen var en av eran mest populära stilar av kabaréer, som involverade uppsving av kjolar och klänningar och framfördes en masse till stor förtjusning. Än idag behåller ”can-can” en ikonisk status av fransk kultur och lockar tusentals besökare till föreställningar i Paris och utanför.

Att dra ännu mer allmänintresse för Paris och ge ytterligare underhållning var 1889 års världsutställning som hölls i staden.

Utsikt över Eiffeltornet och området för världsutställningen 1889.
Utsikt över Eiffeltornet och området för världsutställningen 1889.

Det ikoniska Eiffeltornet byggdes för ingången till denna enorma utställning, som för första gången i världsutställningarnas historia innehöll ett ”Maskingalleri”, och många av de senaste vetenskapliga och tekniska uppfinningarna visades stolt upp.

Flera världsutställningar hölls under Belle Epoque (i Paris), och dessa var ett av periodens största fenomen. De säkerställde att tidens konst, hantverk, teknik och design visades upp både socialt och geografiskt, och tillhandahöll enormt inspirerande, pedagogisk och optimistisk underhållning för allmänheten.

Hur utvecklades det franska köket under Belle Epoque-perioden?

En av de största influenserna på populärkulturen under perioden, som har blivit en sann bas i vårt moderna samhälle, är gourmetmat.

Tack vare industrialiseringen av jordbruket så blomstrade god mat, vilket ledde till grundandet av flera ikoniska restauranger, inklusive Maxim’s Paris och Ritz, som öppnades 1898 av den schweiziska hotellägaren Cesar Ritz och den franske kocken Auguste Escoffier.

Både Maxim’s och Ritz blev symbolen för elitkultur under Belle Epoque-perioden, men eran såg en verklig boom i konceptet med restauranger – och god mat. Även för medlemmar av samhället som inte hade råd att äta på restauranger var etableringen av det franska gourmetköket ett nytt fenomen.

Escoffier revolutionerade den moderna menyn och strukturen på måltiden, och publicerade artiklar som rekommenderade att servera separata rätter på separata tallrikar, vilket är något som strikt följs i de flesta västerländska restauranger idag.

Hur påverkade Belle Epoque konsten?

Belle Epoque, hoppfull och sprudlande, såg en explosion av stilar och frihet inom all konst.

På många sätt såg den framåt, omfamnade det nya, det moderna och avantgardet, och på många sätt hyllade det det förflutnas konst, återupplivade franska dekorativa och konstnärliga traditioner under en ny, vacker tid av fred och välstånd.

Vilken påverkan hade Belle Epoque på möbler och dekorativ konst?

Möbler och dekorativ konst under Belle Epoque speglade både förändring och även en nostalgisk skönhet.

Före perioden hade kejsar Napoleon III presiderat över en tid av väckelse, där traditionella franska dekorativa stilar som rokokon, nyklassiciteten, barocken, renässansen och gotiken alla smälts samman i en eklektisk uppvisning av dekadens.

Denna eklekticism fortsatte in i Belle Epoque-perioden, även om ett övergripande fokus på harmonisk skönhet lyste igenom.

Ormolu-monterad kingwood, bois satine och bois de bout intarsiakabinett av Zwiener som ställdes ut i Exposition Universelle 1889, ca. 1889. Detta skåp är en återupplivande blandning av rokoko och barockstil.
Ormolu-monterad kingwood, bois satine och bois de bout intarsiakabinett av Zwiener som ställdes ut i Exposition Universelle 1889, ca. 1889. Detta skåp är en återupplivande blandning av rokoko och barockstil.

Samtidigt innebar nya material, ny industrialisering, nya produktionstekniker och en ny klass av ”moderna” konsumenter att nya och innovativa stilar uppfanns under Belle Epoque.

Den mest anmärkningsvärda av dessa stilar var jugendstilen, som bokstavligen betyder ”ny konst”. Den förkroppsligade den snabba innovationen och förändringen av denna nya maskinålder av industrialisering, och kännetecknades av djärva, böjda former och design inspirerade av naturliga former.

Sovrum i jugendstil av Louis Majorelle, med djärva, svängda former som kommer från naturen.
Sovrum i jugendstil av Louis Majorelle, med djärva, svängda former som kommer från naturen.

Hur påverkade Belle Epoque måleriet?

Måleri exploderade i en enorm uppsjö av stilar och rörelser under Belle Epoque. När det gäller måleri presenterade Belle Epoque en tid av möjlighet och konstnärlig frihet, vilket återspeglas i omfattningen av konkurrerande stilar under perioden.

De mest kända och framträdande målarstilarna under Belle Epoque var impressionismen och, något senare, postimpressionismen.

Impressionismen accepterades inte riktigt förrän efter första världskriget, men den inkapslade perfekt möjligheten som presenterades av Belle Epoque, för den sades ha utvecklats i naturliga utomhusmiljöer där konstnärer målade ”från livet”.

Nya järnvägar innebar att kända konstnärer som Claude Monet lätt kunde resa utanför Paris, ta med sig papper eller dukar och akrylfärger eller akvareller, och skissa och måla landskap och landskap på plats.

Stranden i Trouville av Claude Monet, 1870, som har sandkorn närvarande i målningen och uppvisar impressionismens mjukt suddiga stil.

Det finns en mycket berömd Monet-målning som heter ”The Beach at Trouville” som har sandkorn som fastnat i färgen, de har blåst på duken medan han målade, vilket bevisar att åtminstone en del av målningen blev klar på platsen.

Impressionismen karakteriserades för att ha en mjukhet och fokus på ljusets naturliga egenskaper, med milda kanter, blandade och suddiga pastellfärger. Impressionismen använde sig av den nyutvecklade ”färgteorin”, som rekommenderade vissa färger som blått och gult som var motsatser i färghjulet som skulle förstärka varandra och få deras toner att ”poppa”.

Penseldrag blev tydliga och var synliga i verket som fjäderliknande rörelser eller prickar, eller fläckar och linjer.

Till vänster: Montagne Saint-Victoire, ca. 1897 av Paul Cézanne. Till höger: The Courtyard of the Hospital at Arles, 1889, av Vincent Van Gogh.
Till vänster: Montagne Saint-Victoire, ca. 1897 av Paul Cézanne. Till höger: The Courtyard of the Hospital at Arles, 1889, av Vincent Van Gogh.

Impressionismen fortsatte under hela perioden och fick sällskap av postimpressionismen från omkring 1886-1906, som fokuserade mer på abstrakta kvaliteter och symboliskt innehåll framför den naturalistiska skildringen av ljus.

Paul Cézanne och Vincent Van Gogh är två av de mest kända målarna genom tiderna och ansågs båda vara postimpressionister. Deras målningar kännetecknas av djärva penseldrag, kontrasterande och komplimenterande färger och stilistisk abstraktion till former och motiv som blev utmärkande för rörelsen.

Vid sidan av dessa rörelser, mellan 1900 och 1914 såg Belle Epoque födelsen av många andra nya abstrakta stilar som blev föregångare till modern konst var som vi känner den idag.

Den ikoniske målaren Pablo Picasso utvecklades under denna period och uppfann den berömda kubismen, som involverade abstrakta kompositioner som bestod av kvadratiska, kubiska former. Expressionism, med kantiga och abstrakta former och en medfödd känsla av känslor svepte över Paris.

Illustration och affischer blev en viktig del av måleriet och konsten, i synnerhet för att annonsera populärkulturevenemang.

Den franske konstnären Henri de Toulouse-Lautrec, som hade ett rykte främst som postimpressionist, dekorerade också många ikoniska affischer för Moulin Rouge som kom att prägla andan i Belle Epoque. Dessa målades i jugendstilens högfärgade, exuberant linjära stil och var ett exempel på det nya intresset för illustrerade former under Belle Epoque.

Affischer från Toulouse-Lautrec. Till vänster: Affisch för föreställningar i Moulin Rouge, 1891, av Henri de Toulouse-Lautrec. Till höger: Affisch med reklam för fotografen Paul Sescaus utställning, 1894, illustration av Henri de Toulouse-Lautrec.
Affischer från Toulouse-Lautrec. Till vänster: Affisch för föreställningar i Moulin Rouge, 1891, av Henri de Toulouse-Lautrec. Till höger: Affisch med reklam för fotografen Paul Sescaus utställning, 1894, illustration av Henri de Toulouse-Lautrec.

Vad är arvet från Belle Epoque?

Arvet från Belle Epoque är monumentalt. Belle Epoque symboliserade en ny, modern tidsålder av möjligheter och ger oss den första historiska glimten av en kultur som utvecklas som är jämförbar med idag.

Med de blixtsnabba förändringstakten och den samtidiga nostalgin som båda var tematiska under perioden, kom Belle Epoque verkligen att stå för en era av skönhet, med hopp och optimism där allt verkade vara möjligt, precis som idag.

Vi har många uppfinningar från Belle Epoque som underlättar våra liv idag, som telefonen och bilen, och om det inte vore för friheten under perioden hade vi inte vördat artister som Picasso eller Van Gogh.

En period av välstånd och charm, Belle Epoque var den sanna grunden för det moderna livet, och försåg oss med avgörande språngbrädor mot det moderna livet som vi känner det idag.