7 frågor om Belle Époque-konst

1. Vad definierar Belle Époque?

Perioden spänner sig över åren från slutet av Frankrikes andra imperium (1852-1870) till början av första världskriget, Belle Époque var en era som kännetecknades av optimism, ekonomiskt välstånd och tekniska och vetenskapliga framsteg i både Europa och USA. I detta välmående klimat blomstrade konsten.

Det franska uttrycket ”Belle Époque” applicerades dock bara på eran i efterhand, som ett sätt att belysa den dekadens, överflöd och lättsinne som symboliserade den berusande eran före första världskrigets utbrott.

Henri Gervex (1852-1929), Une séance du jury de peinture — étude.
Henri Gervex (1852-1929), Une séance du jury de peinture — étude.

2. Vilka var de mest framstående konstnärerna under perioden?

Noterbara Belle Époque-artister inkluderar Jean Béraud, Paul César Helleu, James Whistler, Jacques Emile Blanche, John Singer Sargent, Giovanni Boldini, Henri Gervex och Louis Marie De Schryver. Dessa konstnärer gjorde platt konst – främst oljemålningar, akvareller och verk på papper – såväl som skulptur och konstföremål.

3. Vilka ämnen målade Belle Époque-konstnärer?

Baron Haussmanns modernisering av Paris centrum såg till att de trånga medeltida gatorna ersattes med storslagna boulevarder, parker och offentliga torg. Dessa nyutvecklade offentliga utrymmen blev lekplatsen för eliten i det fashionabla parisiska samhället. I sitt arbete strävade konstnärer från Belle Époque efter att fånga de snabbt föränderliga miljöer och scenerna i det moderna livet.

Giovanni Boldini (1842-1931), L’amica del marchese.
Giovanni Boldini (1842-1931), L’amica del marchese.

Belle Époque-konstnärers verk föreställde mestadels överklassen, deras bilder var jämförbara med vad man kan hitta i tidningen Vogue idag. Folk ville se vad fritidseliten sysslade med på sin fritid och se sina egna liv reflekteras i färg.

Detta hjälper till att förklara rikedomen av belle époque-bilder som visar moderiktigt folk på operan, i eleganta hästskjutsar, när de köper blommor, på tävlingar, på kaféer, promenerar längs stora boulevarder, hos modister eller lutar sig tillbaka i överdådiga, påkostade interiörer. Mode är också oerhört viktigt i de här bilderna. Belle Époque-konstnärer krönikerade de mest framträdande trenderna, modet och interiörerna av sin tid.

Bilder som föreställer kvinnor i Paris och andra europeiska huvudstäder bära utarbetade hattar och klänningar med passande midjor, minimalt med liv och fulla A-linjekjolar är karakteristiska för eran, säger specialisten, liksom ”swagger-porträtt”, beställda av litterära, kungliga och aristokrater på 1890-talet.

4. Hur lätt är det att känna igen en Belle Époque-målning?

Många av verken av Belle Époque-konstnärer kännetecknas av ljusa färger, snabba penseldrag och ett levande, optimistiskt ämne. Belle Époque-konstnärer förflyttade sig från ateljéarbete och akademiska återgivningar av sina ämnen för att anamma en mer spontan, ”in situ” målarstil.

Louis Marie De Schryver (1862-1942), Marchand de fleurs, la rue du Havre
Louis Marie De Schryver (1862-1942), Marchand de fleurs, la rue du Havre

De Schryver, som hade en ateljé på rue Pergolèse, målade ofta ämnen som han sett på egen hand, medan Béraud, känd för sina målningar av det parisiska caféet och gatulivet, till och med målade från baksidan av en vagn på de parisiska gatorna.

5. Förblev Belle Époque-konst på modet?

Det lättsinne och munterhet som kännetecknade Belle Époque-eran inskränktes plötsligt i och med första världskrigets utbrott. ”Allt kraschade”.

Paul-César Helleu (1859-1927), La Lettre, 1880.
Paul-César Helleu (1859-1927), La Lettre, 1880.

När åsikterna förändrades och ny teknik utvecklades snabbt så började belle époque-målningen att se gammaldags ut. Det skulle inte dröja länge innan modernismen, delvis formad av krigets fasor, skulle få fäste.

6. Hur ser marknaden ut för Belle Époque-verk?

Belle Époque-verk var enormt populära på sin tid, särskilt i Amerika”, förklarar specialisten. Så mycket, faktiskt, att många av de framstående parisiska återförsäljarna, som Adolphe Goupil och Paul Durand-Ruel, öppnade ytterligare gallerier i New York för att möta efterfrågan.

I dag har Belle Époque-målningar en enorm framgång, både i Amerika och internationellt, och marknaden för dessa verk är fortfarande ganska stark.

Jean François Raffaëlli (1850-1924), Allée d'arbres aux Champs-Elysées
Jean François Raffaëlli (1850-1924), Allée d’arbres aux Champs-Elysées

Dessa vackra, optimistiska skildringar av det moderna livet är också väl lämpade för tvärvetenskapliga samlare som letar efter dekorativa verk, och nya samlare som letar efter en ingång till kategorin. De är fortfarande anmärkningsvärt prisvärda, och det är därför Belle Époque-målningar tilltalar samlare över hela världen.

7. Var kan nya samlare få reda på mer?

Det ganska så troligt att det finns fler lysande exempel på Belle Époque-målningar i museisamlingar över hela Amerika än i Europa. Detta kan bero på deras stora och bestående popularitet bland amerikanska samlare.

Metropolitan Museum of Art i New York skulle vara en bra utgångspunkt. De senaste vandringsutställningarna, som Musée d’Orsays stora mode, impressionism och modernitet, som öppnade 2013, har också kastat ett nytt ljus på modets roll i konsten under Belle Époque.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.